Vi människor vill bli sedda och bekräftade för att må bra och utvecklas. Det är ett grundläggande behov vi alla har. Som ledare är det en av de viktigaste parametrarna vi har att förhålla oss till. Det låter lätt men är svårt. Hur gör man när man ska se och bekräfta sina medarbetare? Ja, för det första så behöver man känna sina medarbetare, veta vilka personer de är, vad de har för drivkrafter, vad som är viktigt för var och en. Som osäker ledare ser man ofta sina medarbetare genom sig själv i tron att alla är lika. Närmare sanningen kommer man om man tänker att alla är olika och framförallt att medarbetarna är olik en själv.
Att verkligen se sina medarbetare innebär att du vet vem var och en är så att du kan ge återkoppling på deras respektive prestation och beteende. Generellt beröm är svårt att ta till sig men specifik går rätt in i hjärtat, om medarbetaren kan ta emot. Se medarbetare gör man genom att hälsa varje morgon eller när man nu träffas, säga hej och titta personen i ögonen så att den känner sig sedd. Jag har varit med om många ledare som inte hälsar och känslan man får då är att man inte är så viktig eller tom osynlig. Jag har varit med om ännu fler ledare som hälsar men som inte tittar på mig utan scannar av en större yta medans hen swischar förbi, på väg till någonting viktigare. När du verkligen ser var och en av dina medarbetare samlar du samtidigt in information om den personen, är den trött, glad, entusiastisk, sur etc. Där finns mycket att läsa av som kan vara viktigt för dig som ledare i arbetet som sker under dagen. Färskvara.
Vi vet alla skillnaden på att känna sig sedd och inte. Det gör stor skillnad. När vi känner oss sedda och välkomna eller tom efterlängtade slappnar vi av, reptilhjärnan är lugn, vi känner ingen rädsla utan tillit. Förutsättningarna för goda prestationer är grundlagda och vår potential kommer fram. Vi känner oss kompetenta, behövda och sociala, att vi ingår i någonting viktig, att vår medverkan tillför.
#68Blogg100
#Blogg100