I mitt arbete som professionell coach kommer man förr eller senare in på området kommunikation, speciellt när jag coachar par (kärlekspar eller business partners). Det är ju oerhört svårt att nå varandra, speciellt om man har låg kunskap om hur kommunikation fungerar och hur man själv fungerar. Då blir det lätt att man är i sin egen bubbla och ”tror” att den andra är som en själv och tolkar den andres beteende utifrån hur man själv skulle göra, i någon slags värld av rätt och fel.
Ibland så skjuter vi på att ta tag i och kommunicera om saker, kanske speciellt när det är något som kan uppfattas som kritik eller där det är mycket känslor inblandade. När vi då väl tar upp det har vi oftast mycket rädsla/ilska/frustration som vi har samlat på oss vilket kan göra att vi överdriver och överreagerar. Resultatet för den mottagande personen blir att den stänger, blir rädd, skyddar sig själv och kommer in i en försvarsställning istället för att öppet ta emot.
Här kommer 3 tips på hur man kan nå varandra bättre via kommunikation;
1. Sätt på dig den andres skor för en stund och känn och tänk efter ”hur är den här personen, tempo, noggrannhet, drivkraft, sätt att prata, agerar vid stress” osv. Utan att värdera eller tolka utifrån dig själv. Att verkligen vilja lära känna och ”förstå” personen, vara nyfiken och inse att den tänker annorlunda än dig själv. Först när du har förståelse för hur den här personen är och fungerar kan du anpassa din kommunikation och dela den.
2. Ta kontakt med dig själv och ställ dig bredvid dig själv och titta på dig lite utifrån. Hur agerar/beter du dig? Vad sänder du ut? Hur kommunicerar du? Vad är du bäst på, att prata eller att lyssna? Hur visar du känslor? Vilka ord använder du? Hur beter du dig när du är arg? glad? frustrerad? sårad? etc. Titta på dig själv i en spegel när du är i ett visst sinnestillstånd, tex arg – hur ser du ut? Det är det som mottagaren ser.
3. Tänk igenom vad syftet är när du kommunicerar. Vad är det du vill uppnå med din kommunikation? När är du nöjd? Missnöjd? Vad bidrar du med? Hur tydlig är du? Hur kollar du att mottagaren verkligen har hört det du har sagt? Hur underlättar du för mottagaren att ta emot det du vill säga? Ger du utrymme för mottagaren att reagera? Tänk på att när du tar upp någon sak med mottagaren har du tänkt och förberedd dig en tid medans mottagaren hör detta för första gången.
Det enda sättet att bli bättre på att kommunicera är att träna, reflektera, träna, reflektera, träna, reflektera.
#72Blogg100
#Blogg100