Lucka 24 – Omfamna det du har!

Jag gillar julen, framförallt att träffa nära och kära. I år blir det inte riktigt som planerat men det blir bra ändå. Jag och mina två underbara barn, som nu är vuxna, firar jul hemma hos mig. Egentligen skulle vi fira uppe i Umeå hos min mor och bror med familj vilket vi gör vartannat år. Fördelen med just den här julen är att vi har haft så mycket tid till förberedelser, ingen stress alls. Att se det man kan göra och göra det bästa i den situationen som är. Att kunna njuta av små saker och använda sina sinnen fullt ur. I år får det vara långsamt, en sak i taget, vi har tid, vi har varandra, vi är friska! Tacksamma för det vi har. Hoppas vi kan ta med oss den erfarenheten och stanna upp oftare i livet, se och omfamna det vi har, och vara tacksamma!

Tack alla ni som har läst min kalender! Det betyder mycket för mig!

Lucka 23 – Baka med kärlek!

Jag älskar att baka och det gör även min dotter. Det är något som vi i vår släkt har inspirerat nästa generation till. När jag var liten var mormor min läromästare, jag fick tidigt leka med mjöl och vatten och baka tillsammans med henne. När min dotter var liten inspirerade jag henne att vara med och baka och nu är hon suverän på det. Idag tex har hon bakat två supergoda limpor och en saffranskaka med vit choklad och mandelmassa. Mums! För ovanlighetens skull har vi haft gott om tid för att baka och laga mat. I väntan på kakan i ugnen klädde vi granen och lyssnade på julmusik. Det är verkligen mysigt att göra saker tillsammans. Hoppas du har/tar dig tid att njuta av mat- och baklagning i juletid tillsammans med nära och kära! Dessutom är det perfekt närvaroträning i och med alla sinnen som får komma till användning.

Lucka 22 – En bra dag!

Hur har din dag varit idag, första dagen mot ljusare tider? Bra, dålig, trist, stressig, inspirerande? Vi tenderar att bunta ihop allt som sker under en dag till en etikett. Egentligen innehåller en dag många olika händelser, utmaningar, känslor, tankar och tillstånd. Om det inte är så att vi fastnar i ett mindset, att redan ha bestämt hur dagen ska bli innan den ens är född. Tänk om vi skulle kunna ta vara på varje ögonblick och öka närvaron i just det som sker den här dagen. Även om vi har upplevt liknande saker tidigare så är denna dagen en möjlighet till en ny upplevelse. Vi behöver inga repriser bara för att ha kontroll eller skapa trygghet. Tiden ger en möjlighet att uppleva, utforska och utvecklas.

”Blott en dag ett ögonblick i sänder” var min käre morfars favoritpsalm. Morfar Sigge blev 99 år, han nådde nästan sitt mål att bli 100år. Jag tror att han var bra på det, att ta en dag, ett ögonblick i sänder. Jag brukar tänka på honom och inspireras! Vem har du att inspireras av?

Lucka 21 – Lindra oro

Vi ägnar rätt mycket av vår tid till att oroa oss för framtiden. I dessa pandemi-tider är oron större än vanligt, den ligger under ytan och tar av vår energi, vare sig vi är medvetna om den eller inte.

I mitt arbete som professionell coach möter jag andra människors oro, ofta har man inte pratat med någon om sin oro utan burit den inom sig. Att få sätta ord på sin oro brukar minska den. Att hitta sätt att agera på för att minska eller ta bort oron är också möjligt.
Ett annat sätt att minska sin oro är att skriva ner den, bara sätta pennan i handen och flödesskriva allt som kommer upp i tanken, osorterat, ovärderat. Ett ytterligare sätt kan vara acceptans, att använda sin medkänsla med sig själv och tillåta att känslan finns där och att den går att påverka. Att lära sig vara mer i nuet, mer närvarande lindrar också oro då oron sitter i tankarna och när vi är närvarande är vårt fokus i det som sker och inte i tankarna.

Lucka 20 – Lyssna på ditt hjärta

Jag har ibland en konflikt mellan min hjärna och mitt hjärta. Hjärnan säger nej och hjärnan säger ja eller tvärtom. Logik, fakta kontra känsla, intuition. Det sägs att vi tar de flesta beslut baserat på våra känslor. Står vi inför ett vägval kan vi få rådet att göra en plus och minus lista. Jag har gjort det många gånger men det valet som har mest plus blir sällan det beslut jag tar. I slutänden är det min känsla som får avgörandet. och tiden, ibland är jag inte mogen, klar att ta ett beslut. Vi har en massa verktyg för att fatta objektiva beslut som vilar på fakta men ibland undrar jag om all den tid som vi lägger på att ta reda på massa fakta verkligen är värt det. När vi ändå tar beslut med känslan. Jag tror att jag vänder på det och lyssnar på hjärtat först, sedan, om jag upplever att jag behöver det, inhämtar jag fakta. Det känns som om ju bättre jag känner mig själv och ju mer medvetet jag agerar desto lättare är det att ta beslut, snabbare dessutom. I den tid som vi är i nu, där allt är i rörelse och det enda vi egentligen vet är att framtiden kommer att förändras behöver vi nog utveckla snabbare sätt att ta beslut.

Lucka 19 – Våga visa sårbarhet

Har du någon gång vågat berätta om något som är svårt för dig för andra? Något som du har gått och burit inom dig ett tag, som du inte har berättat för någon (eller få) utan har ältat fram och tillbaka i ditt eget huvud. Du blottar dig själv, visar din operfekthet och dina känslor/tankar. Då öppnar du upp för andras sårbarhet och möten kan uppstå på ett djupare, mänskligt plan. Medkänsla.

Vi går runt med så mycket som ligger dolt under ytan, har en mask som vi tar på oss. Vi tror att det inte syns men ofta sipprar det ut i någon form. Det är bra att vi kan välja vad vi visar och inte, vad vi berättar och inte. Integritet. Hur vi än väljer att göra så påverkar det de vi möter, våra relationer och oss själva. Att öka medvetenheten, att utmana sig att gå utanför komfortzonen är utvecklande. Som min Mindfulnesstränare Ola Schenström sa ”när det känns obekvämt finns möjlighet för utveckling”.

Du är din egen ledare, det är du som väljer. Kanske kan det vara värt att våga mer.

Lucka 18 – Omfamna det goda

När oron finns som en ständig påminnelse via media och andra kanaler är det lätt att se det mesta med rädsla eller negativitet. Vår reptilhjärna blir matad hela tiden och sätter igång vårt hot/flykt-system i hjärnan och kroppen. Vi kan då medvetet få igång vårt lugn-och-ro system genom att flytta fokus och tankar på att uppmärksamma det som är bra, vackert, gott och positivt – i stunden. Små detaljer i vardagen, ett barns klara ögon, en god middag, en vacker amaryllis som just har slagit ut, en kram från någon nära eller sig själv, nytvättat hår som doftar gott, den nyintagna granen som doftar skog, en julhälsning från någon vän/kund/kollega, ett tänt ljus, en god bok etc.

Vad har du sett, upplevt som bra, fint idag? Just nu?

Lucka 17 – Ring en vän!

Vi kanske inte kan träffa våra vänner just nu men det finns alltid möjlighet att ringa eller skriva. Kanske är det en vän som är ensam eller någon som har det jobbigt just nu. Den lilla ansträngning som du gör genom att agera kan göra stor skillnad för mottagaren. Bonus är den känslan du själv får av att kunna ge – villkorslöst.

Ett starkt minne för mig är när en fd granne till oss miste sin funktionsnedsatte son och jag tog mod till mig och åkte till deras hus, med en påse nybakade bullar, och ringde på dörren. Pappan öppnade och kunde inte hålla tårarna tillbaka när han mötte min blick. Jag sa inget utan bara gav honom en varm och lång kram. Han berättade att han känt sig så ensam i sin sorg, ingen vågade komma fram eller höra av sig. Förmodligen för att de inte visste vad de skulle säga, hur man beter sig mot någon som mist sitt barn.

Det sämsta man kan göra är att inte göra någonting tänker jag. Bara finnas till, vara med, hålla om (när man nu kan det igen) och visa att man bryr sig om.
Visa medkänsla helt enkelt.

Lucka 16 – Använd dina sinnen!

Dina sinnen; lukt, smak, syn, hörsel, känsel och vårt sjätte sinne (intuition) kan användas för att träna närvaro. De är här och nu, inte igår eller imorgon. Nu under juletider finns det många tillfällen att träna i vardagen. Tex när du dricker någon varm eller kall dryck. Ta en paus, sätt dig ner, ta ett djupt andetag, håll muggen/glaset, blunda, känn doften, ta en klunk och fokusera på smaken, temperaturen och känslan när vätskan åker ner från munnen genom halsen. Precis där och då får hjärnan vila, dina tankar bara fladdra runt som moln, som passerar.

Lucka 15 – Du är din bästa vän

Är du en hård ”chef” med dig själv? Tänker du att du inte är tillräcklig, inte tillräckligt smart, inte tillräckligt vältränad, inte tillräckligt bra, inte tillräckligt rolig, inte tillräckligt glad, inte tillräckligt omtänksam, att du inte räcker till som förälder, dotter/son, vän, kollega osv. Tänker du att du är tillräcklig, smart, vältränad, bra, rolig, glad, omtänksam, bra förälder, dotter/son, vän, kollega? Har du balans mellan dessa tankebanor eller har du övervikt av den första?

Det går att ändra detta ”tjatter” som är dina tankar. Det går att träna upp medkänslan med dig själv vilket då även ökar medkänslan med andra. Tex kan du behandla dig som att du är din bästa vän. Att prata (tänka) med dig själv och säga de saker du skulle säga till en vän. För ärligt talat skulle du nog inte säga till en vän en hel del av de tankar du har om dig själv. Stanna upp och lyssna hur dina tankar låter om dig själv!

Du behöver inte heller tro på det du tänker, det är…..bara tankar, inte sanningen.